Atunci când vorbim de timpul petrecut online, butonând gadgeturi, este mai important să ne concentrăm pe calitatea timpului petrecut online și nu cantitatea lui. Dacă stai mult la computer sau pe telefon pentru că eşti pasionat de programare sau coding, atunci timpul petrecut online devine productiv. Dacă, pe de altă parte, petreci un număr excesiv de ore doar verificând rețelele sociale sau navigând fără un scop precis, atunci acest timp este irosit și asta poate avea efecte negative. Este important să găseşti un echilibru între timpul petrecut online şi cel în care eşti deconectat de toate dispozitivele. In acelaşi timp, Internetul este o resursă mult prea bogată ca să nu îl foloseşti şi pentru socializare, divertisment dar şi pentru educaţia ta, dezvoltarea pasiunilor tale şi specializare profesională cu cei mai buni experţi.

Aminteşte-ţi că o zi are 24 de ore: acordăm 8 ore somnului, 8 ore stăm de la școală și rămânem cu 8 ore de timp nestructurat. În acest interval este esenţial să aloci timp activităților cu familia, cu prietenii, teme sau pregătiri pentru şcoală, timp de relaxare, lectură, timp acordat pasiunilor tale şi să fii tu cel care decide cât şi pentru ce stai pe net.

Care sunt riscurile psihologice ale dependenţei de gadget-uri?

Creierul tău este în momentul de față în plină dezvoltare, el se modifică zilnic și dezvoltă noi modele de transmitere a informațiilor. Experienţele repetate creează reţele de conexiuni sinaptice, iar acestea devin mai puternice şi mai complexe prin utilizarea lor constantă, pe când căile mai puţin utilizate ajung să intre în declin şi, în cele din urmă, dispar – după principiul „use it or loose it”. Spre exemplu, dacă ești pasionat de muzică, sport sau lectură, celulele şi conexiunile care contribuie la însuşirea acestor abilităţi vor fi cele mai dezvoltate dacă oferi timp practicării acestora. Dacă interesele tale sunt jocurile video, vor supravieţui celulele şi conexiunile activate în timpul acestora. Aminteste-ţi că obiceiurile tale ajung să definească în mare parte ceea ce vei deveni în viitor. Tu în ce alegi să investeşti timpul şi energia ta?

Cum îmi dau seama dacă sunt dependent?

Ușurința în accesare și interactivitatea oferită de smartphone-uri ne face pe mulți dintre noi să butonăm constant, chiar să ne surprindem făcând asta în momente nepotrivite precum atunci când suntem în oraș cu prietenii. Dacă petreci mult timp online și prezinți mai multe dintre semnalele enumerate mai jos, poate este momentul să ceri ajutorul:

  • Simți un impuls puternic de a naviga și ai un sentiment de euforie atunci când ești online?
  • Dacă încerci să nu mai stai pe net ai o stare generală proastă, devii neliniștit, iritabil, ți-e greu să adormi și să te concentrezi?
  • Petreci mai mult timp online și te implici mai mult în jocuri sau chaturi ca să obții senzația de satisfacție?
  • Petreci timp online, chiar dacă știi că acest lucru îți face rău ție sau persoanelor din jurul tău?
  • Încercările tale de a petrece mai puțin timp online au eșuat?
  • Stai pe net şi neglijezi temele, relațiile cu prietenii sau timpului acordat somnului?
  • Te simți vinovat că petreci atât de mult timp online și, în fața celorlalți, încerci să negi sau să minimizezi importanța pe care o acorzi internetului?
  • Te-ai îndepărtat de prieteni pentru că preferi să stai pe net?

Aceste manifestări sunt unele tipice în cazul dependenţei de Internet. Ştim că este o linie foarte fină între a petrece timp calitativ online pentru un scop util şi a ajunge în situaţii de dependenţă. Diferenţa o reprezintă nivelul de control pe care îl ai asupra comportamentului tău online. Eşti tu cel care decide cât şi cum foloseşti Internetul într-un mod care să te ajute să te dezvolţi persoanal sau profesional? sau ajungi să pierzi o mulţime de timp, de multe ori, fără intenţie sau fără să îţi dai seama, pe siteuri sau în activităţi care nu aduc nicio valoare măsurabilă în viaţa ta?

E un act de mare curaj să recunoaştem că ceea ce facem online nu este chiar cea mai bună alegere şi că pierdem o mulţime de alte oportunităţi şi evenimente importante. Curajul vine pentru că dacă realizăm că suntem dependenţi înseamnă şi să facem ceva diferit ca să înlocuim timpul petrecut în lumea virtuală cu altceva. Tu ce idei ai?

Pentru început, cum ai putea să foloseşti într-un mod util şi interesant cel puţin o oră din timpul pe care îl dedici zilnic sau aproape zilnic, navigării sau jocurilor online? Aminteşte-ţi că ai prieteni şi familie care vor fi mai mult decât fericiţi să petreci timp cu ei, faţă în faţă, făcând activităţi comune plăcute în care să simţi conectarea cu ei.

Stau prea mult timp online. Ce pot face?

Există o serie de modalități prin care poți să ții sub control utilizarea Internetului și a noilor tehnologii:

  • Recunoaşte existenţa altor probleme care ar putea susţine dependenţa de Internet. Dacă ești supărat, stresat sau te lupți cu sentimente de anxietate, Internetul poate fi un refugiu unde îți îngropi aceste trăiri negative. Este esenţial să identifici cauza reală a acestor stări şi modul prin care evadarea într-o lume virtuală nu te va ajuta să rezolvi situaţiile dificile.
  • Sporește-ți abilitățile de a face față situației. Dacă ești o persoană mai puțin sociabilă sau mai timidă, poți încerca să-ți dezvolți abilități mai bune de relaționare. Aminteşte-ţi că totul se învaţă prin experimentare constantă. Încearcă mai multe atitudini şi alege ce ţi se potriveşte. Acestă provocare te va ajuta să îndepărtezi stresul și tensiunea vieții cotidiene, fără să mai simți nevoia să apelezi la internet.
  • Consolidează-ți rețeaua de sprijin. Cu cât legi mai multe relații și prietenii în viața reală, cu atât îți va fi mai ușor să petreci mai puțin timp pe internet. Online pare uneori mai simplu însă, ştii şi tu, că prietenii cei mai buni nu sunt aceia de pe net, sunt tot amicii tăi cu care ai experienţe comune şi pe care îi ştii cum sunt, nu cum se pretind a fi.
  • Ține o evidență a timpului petrecut online. Monitorizează timpul pe care îl petreci online și încearcă să identifici motivele pentru care depășești anumite limite setate chiar de tine. Contorizează şi activitatea pe care o ai pe dispozitivele mobile, telefon, tabletă. Ai fi surprins să vezi cât timp petreci pe Internet şi nu îţi dai seama.
  • Stabilește în avans obiective clare pentru utilizarea internetului. Înainte să deschizi computerul, stabilește un scop și o perioadă de timp – spre exemplu, voi sta o oră să caut date pentru referatul la istorie.
  • Folosește remindere. Setează-ți alarme din oră în oră pentru a îți reaminti să faci pauze din folosirea telefonului sau computerului. Când sună alarma, lasă deoparte dispozitivele și implică-te într-o activitate diferită.
  • Înlocuieşte activitaţile online cu altele. Singurătatea sau plictiseala pot crește dorința de a petrece timp online. De aceea, este important să găseşti şi să practici şi alte activități care te bucură şi oferă o alternativă la folosirea în exces a Internetului.