Ce este anxietatea și cum o gestionăm?

Anxietatea este un cuvânt pe care e posibil să îl fi auzit des, însă ce presupune de fapt? Dacă teama este o emoție pe care o experimentăm într-o situație reală în care suntem în pericol – spre exemplu, ne-am întâlnit cu ursul în pădure, anxietatea apare atunci când ne e teamă deși nu există o amenințare palpabilă. Putem fi anxioși când ne gândim la o situație sau un eveniment viitor pe care îl percepem ca fiind amenințător, spre exemplu un examen sau ieșitul la tablă. Faptul că anxietatea se naște în lipsa unui urs, nu face ca ceea ce simțim să fie mai puțin real.  

De ce contează atât de mult?

Afecțiunea COVID-19 a cauzat schimbări majore în viața oamenilor de pe întreg globul, iar o schimbare atât de bruscă și de extinsă poate fi stresantă. Este firesc ca în perioada asta să simțim emoții puternice sau chiar copleșitoare. Gestionarea corectă a anxietății ne poate ajuta mult să trecem mai ușor prin această perioadă.

Cum o recunoaștem?

Fiecare persoană reacționează diferit la situațiile stresante, însă există câteva semnale care ne pot da de gândit.

  • Simptome fizice – bătăi de inima accelerate, respirație sacadată, dureri în piept, amețeală, transpirație, roșeață, tremurat, amorțeală în brațe, picioare, tensiune musculară, gură uscată
  • Simptome emoționale – nervozitate, tensiune, spaimă, neliniște, furie, frustrare
  • Simptome cognitive – teama de pierderea controlului, de a fi judecat negativ de către alții, gânduri/imagini înspăimântătoare, concentrare scăzută, neatenție sau hipervigilență, memorie slabă, lipsa obiectivității, dificultăți de raționare
  • Simptome comportamentale – evitarea unor situații/discuții, izolare socială, agitație, vorbire dificilă, comportamente compulsive

Cum facem cu anxietatea?

Atunci când ne lovim de ceva greu de dus suntem tentați să ne dorim să eliminăm acel lucru din viața noastră. Însă, așa cum nu putem face o teză să dispară, ci este necesar să învățăm și să trecem prin examen, așa e și cu anxietatea. Scopul este să învățăm să o gestionăm, mai degrabă decât să o eliminăm.

Bine, bine… și cum gestionăm anxietatea?

Deși nu există o soluție universală, găsiți mai jos câteva strategii care ajută:

  1. Vorbim despre ce simțim și ce gândim – Când ne simțim copleșiți, a numi emoțiile și a împărtăși ce se întâmplă în interiorul nostru ajută.  
  2. Facem un plan și ne ținem de el – O rutină zilnică ne face să avem control asupra ceea ce vrem să realizăm în cursul unei zile, fără să simțim că a trecut timpul pe lângă noi.
  3. Ne focusăm pe activități relaxante – Întocmește o listă cu toate lucrurile care te bucură și introdu câte un pic din fiecare activitate în rutina zilnică.
  4. Facem exerciții fizice – Poți să faci exerciții urmărind video-uri pe Youtube, poți accepta diverse challenge-uri, poți dansa sau poți chiar inventa jocuri prin videocall cu prietenii. Fii creativ! 
  5. Menținem echilibrul când vine vorba de ecrane – Avalanșa de informații, de multe ori alarmante, din această perioadă ne poate crește starea de anxietate. Este important să luăm pauze de la social media și internet.
  6. Reamintește-ți faptele – Când ești copleșit de îngrijorări, încearcă să îți muți atenția pe ceea ce este real în momentul prezent – spre exemplu „atât eu, cât și ai mei suntem sănătoși și suntem împreună acasă”.
  7. Perfecțiunea nu există – Poate ai luat o notă mai mică la mate, poate a trecut o zi în care nu te-ai ridicat de la PC și te-ai jucat constant, poate nu reușești de câteva zile să te urnești să faci exerciții – e okay! Este o perioadă ciudată și grea, așa că e important să fii înțelegător cu tine.
  8. Vorbește cu cineva specializat – Dacă te simți copleșit, blocat și crezi că ai nevoie de ajutor, nu ezita să ceri ajutorul unui consilier specializat. 

Suntem aici pentru tine!

Scrie-ne pe Facebook, email sau sună-ne la 0740 992 176 (Luni – Vineri, 9.00-13.00)


Prietenii Ora de Net

UPC UPC UPC
Salvati Copiii

Copyright © 2019 Ora de net

Salvati Copiii - Uniunea Europeana

Copyright © 2019 Ora de net